08 april 2009

London - utlovad resumé ;)

So, Puzzle girl (personal translation of Pusslaren) is back from London!

Jag och familjen har tillbringat fyra dagar i en underbar stad full av röda telefonkiosker, trevliga människor, blåa stolpar och fina hus. Där finns duvor, ekorrar, turister, dyra fina affärer, billiga mindre fina affärer och många röda bussar. Vädret var härligt vårigt (men inte lika soligt som här hemma, vad jag har förstått av Simons solbränna), och i parkerna blommade alla träd.

Vi bodde i en lägenhet inte långt från Hyde Park, där vi joggade på morgonen innan frukost. Boendet var lite komiskt, trångt och halvdant, men det är ju lite av tjusningen med resor: överraskningen. Som till exempel när man kommer ner mitt i natten till vad som sades vara ett fyrmannarum, och bara finner tre stolar vid bordet! Då kommer ytterligare en del av tjusningen in i bilden: att lösa problemen. Mamma fick sitta på en papperskorg med två kuddar på, det dög fint.

Jag har: shoppat billigt, druckit min första Starbucks-latte, tagit bilder på allt viktigt och oviktigt, ätit mycket god mat, varit på gallerian Harrods (typ NK goes Saluhallarna) och gjort en massa turistiga grejer. Till exempel har jag sett Houses of Parliament, Big Ben, Chinatown, slottet & Tower Bridge, och åkt i det stora pariserhjulet London Eye. Vi har dessutom fått en smärre kulturell överdos (vilket visserligen inte kräver särskilt stor mängd kulturkonsumtion [bra ord va?] för vår del) efter att ha besökt diverse museum och konstutställningar - och till och med varit på teater! Vi såg musikalen Chicago, som var fantastiskt häftig och underhållande.

Tja, man kan väl säga att vi inte har varit speciellt rädda att verka turistiga i alla fall. På något sätt känns det mest patetiskt att ens göra ett försök att verka säker, när man knappt vet var man är och än mindre vart man ska... Så vi irrade glatt runt med kartor över både staden och tunnelbanesystemet i högsta hugg. Dock tog vi det väl lite lugnt med strumpor-i-sandaler och andra turistfenomen - någon måtta får det väl vara.

Helhetsintrycket är hur som helst att London är en himla trevlig stad. Vid varje övergångsställe stod skrivet ett gulligt "Look right"/"Look left" i asfalten, och man blev generellt sett behandlad som en likvärdig till personalen på olika ställen, till skillnad från här hemma där man oftast känner sig som ett störande fenomen även när man är kund. Artighet och service verkar man alltså känna till! Det är också en väldigt ren stad, särskilt jämfört med hur den såg ut för 20 år sedan. Man ser inte många hemlösa och tiggare på gatorna, men om det beror på att man erbjuder alternativa lösningar eller helt enkelt har lyckats skrämma bort dem är ju svårt att veta.

Relaterad sång som upprepats i mitt huvud hela resan:




Hihi :) Sen har jag typ fyrahundratrettio bilder varav jag tänkte langa några, men det tar vi senare. Pussel ^-^ ♥

Inga kommentarer: