18 juni 2009

Berlin ♥

Halloj!

Alltså, den här resan stavas M-J-U-F-F. ♥


Jag och Pajen har varit i Berlin tillsammans med min familj, och det var bäst. Vi har promenerat långt, käkat god mat såväl på tyska krogar som i mysiga parker och så sett en hel del kända platser som Brandenburger Tor, riksdagshuset, Alexanderplatz och Checkpoint Charlie. Vi har druckit tyskt öl & roliga drinkar, rökt vattenpipa på barer, shoppat och failat sönder i Berlins kollektivtrafik och tagit nattliga promenader genom stan. Självklart har vi också fotograferat en hel del (sisådär en 1500 bilder), och pratat mycket tyska. Vädret har varit bra för det mesta, och hotellet vi bodde på var fantastiskt fint. Ett par morgnar åt vi av deras underbara frukostbuffé, med världens godaste kaffe och massa gratis småpaket av ost och nutella ^^ Men vi drar en liten lista, för det är väl ändå det bästa vi vet, eller hur?


Man of the day (söndag): Killen på baren bredvid Whitetrash som rättade min tyska när jag bad om mer kol till pipan: "Kohl-e!" Klockren snubbe, precis lika pedantisk och ordmärkande som jag. Mjuff!
Man of the day (måndag): En skön tysk som hade roligt åt vår förvirring i tunnelbanan och blev överdrivet stolt när han gissade rätt på att vi var svenskar. Sedan skulle han nödvändigtvis fotograferas med mig, ha mitt nummer och bjuda in oss hem till honom under kvällen också, men det erbjudandet avböjde vi...
Man of the day (tisdag): Mannen i receptionen på hotellet. Han var vår bitch! Han googlade saker åt oss, ringde samtal och kollade tider, och när jag kom ner med en ananas i handen sprang han genast och hämtade en välslipad kniv med assiett och servetter. Mmm.

Resans ord: plopp + plask + plums + sploosh, mjuff och nom XD
Resans upplevelse: Middagen på mörkerrestaurangen unsicht-Bar, där vi avnjöt en otroligt välsmakande trerättersmiddag i totalt mörker. Med bara fyra sinnen i funktion upptäcker man genast att både hörseln, känseln och luktsinnet förbättras, och maten smakar så mycket mera! Jag tror inte att jag har ätit så gott bröd någon annan gång, och för första gången så kände jag faktiskt hur gott potatis verkligen smakar. Vi kom ut ett par timmar senare och var helt lyriska - ni måste prova det här om ni får chansen! Jag och Pajen kom undan för knappt 40 € var, och de pengarna var det absolut värt.
Resans bästa: Sista kvällen, efter unsicht-Bar, då vi satt på en sjukt mysig bar i närheten med varsin drink och rökte vattenpipa med bl. a. minttobak - helt jävla underbart. ♥

Resans låt 1: Lasse Lindhs Du kommer aldrig mer va ensam - inte ens i badrummet! ;D
Resans låt 2: Millionär av Die Prinzen, som vi sjöng och dansade till på hotellrummet :)






Bilder är såklart på g, men nu har ni åtminstone fått en resumé. Pussel! :3 ♥

1 kommentar:

Paj sa...

Helt jättesupersluuushbra sammanfattning av resan :D
MJUFF!
"Du kommer aldrig mer va ensam - inte ens i badrummet!" - den är b'a'st :D