11 maj 2009

Pusslaren bakar

Gooood morgon! ^-^ Jag älskar vårt projekt i skolan: "time to complete tasks" hela dagen idag! Underbart. Så jag schlafade länge och nu håller jag faktiskt på och bakar. Ovanligt, huh? :D Kan langa min version av receptet bara för att det känns trevligt!

Nyttighetskakor:
2 dl fiberhavregryn
2 tsk pepparkakskrydda (kanel, ingefära & nejlikor)
en nypa salt
2 dl blandade nötter/pumpakärnor/stuff (kör i matberedare om de är stora)
2 dl blandad torkad frukt (matberedare is the shit!)
1 dl lättyoghurt (vanilj är gott :3)

Hemma hos oss är det en strykande åtgång på de här, så vi brukar köra 3 x receptet. Då formar jag degen till fyrkantiga kakor, ca 5 x 10 x 1,5 cm stora, i en stor plåt och en liten. De gräddas sedan i ugnen på 110°C (lämpligtvis varmluft eftersom det blir två våningar) i 1 ½ timme. Efteråt får de svalna och torka, och sedan förvarar vi dem i en stängd plastburk i skafferiet. :)

Bild kommer i eftermiddag. :]

2 kommentarer:

Mia sa...

Oooh, låter grymt smarrigt. Nötter och torkad frukt är livet =) Nu blev jag väldigt sugen!

Pusslaren sa...

mihi ^-^