02 augusti 2010

ELLE no 8

I augustinumret av ELLE fann jag en del godbitar som jag tänkte dela med mig av.

Bokkrönikören Jessika Gedin diskuterar sagor, läskiga och overkliga sagor som för henne betytt otroligt mycket men som föräldrar idag inte längre läser för sina barn. Eller åtminstone i betydligt mindre utsträckning, enligt en brittisk undersökning, vilket väl har med en överbeskyddande mentalitet att göra. Jessika skriver:

"Men att välja bort sagorna är inte att skydda sina barn, för barnens värld redan är fylld av mörker och monster under sängen. Barn har fantasi, och den fantasin är inte alltid pastellfärgad och barnsäkrad. Och om vi vägrar sätta ord på det otäcka förvägrar vi också våra barn ett sätt att uttrycka det, att hantera det. För att inte tala om att vi berövar dem skogar fyllda med troll och vittror, skatter och besvärjelser, mystik och magi.
Barnen stirrar sina rädslor i vitögat varje dag. Och vi föräldrar måste vara modiga nog att hålla dem i handen medan de gör det." (s. 56)

Och skådespelerskan Moa Gammel avslutar intervjun med henne med att säga:

"Det är med skådespeleri som med en perfekt kyss - det är inte bara saliv och tunga. Det är alla små nyanser, stämningen och personkemin som får det att lyfta, den där sista odefinierade pusselbiten som skapar magi. Att uppleva det är oslagbart." ^^, (s. 71)

Och så är där en intervju med Russel Brand, som är gift med Katy Perry. Han svarar fantastiskt klockrent på varje fråga och avslutar intervjun såhär:

"Jag känner mig som en betraktare. Men så kanske alla känner, att man aldrig är helt närvarande i stunden? Det är därför vi gillar musik och fotbollsmatcher och sex där man kan förlora sig själv i ögonblicket." (s. 79)



Ja, leta upp en tidning någonstans om ni känner för att läsa hela sammanhangen. Eller nöj er med pusselbitarna. Jag tyckte det var fint i alla fall. :3

Inga kommentarer: