26 november 2010

Om smygreklam.

Efter ännu ett inlägg av gratis reklam, i raden av många som har publicerats genom åren på den här bloggen, har jag funderat lite. Jag tycker i allmänhet inte att det är fel att tipsa om, och därmed gynna, företag eller personer som gör något bra. Som man vill väl och önskar introducera andra för. Och min blogg är ju med all säkerhet inte stor nog för att jag ska kunna tjäna några pengar på att skjuta in små länkar och annat, så hittills har jag aldrig lurat någon, eller tjänat på att tipsa om något jag inte verkligen står för. Det längsta jag har gått är väl att skriva om Fujis fotoböcker, men det är väl nästan ett undantag med tanke på hur snygg boken blev...

Med tanke på sammanhanget tar det verkligen emot att länka till den här bloggen (på tal om vilka man väljer att gynna o.s.v.), så det får bli en skärmdump på ett ganska roligt inlägg:



Det är rakt på sak. Det får mig att tänka ungefär:
1. Vi säljer oss billigt. Det har Kissie insett, och det älskar hon att driva med.
2. Är man tillräckligt framgångsrik kan man ironisera och vara hur oseriös som helst, och ändå tjäna mängder med pengar. Bara texten: "jag älskar och använder ajax tvättmedel till allt" - ursäkta?
3. Ovanstående bygger på korkade läsare (alternativt väldigt trogna sådana som önskar sin sönderblonderade silikonpumpade idål ännu mer pengar än hon redan tjänar på att bara vara dryg) (det där var en utstickare), som följer en länk utan någon som helst anledning, utan att ens ha läst att en person faktiskt är nöjd med produkten.
4. Det här är inte bra reklam för Ajax.
5. Men det har de inte förstått än.
6. Undrar om de gick plus på det här lilla reklaminslaget?
7. Undrar hur mycket pengar Kissie verkligen får för att skriva sådär?

Inga kommentarer: