12 januari 2010

Midnattsord

Haj. Jag sitter i skolan och dödar tid, ska jobba i eftermiddag. Lyssnar på Owl City på spotify och gillar att vara ensam i hela byggnaden, då kan man äntligen läsa bloggar i lugn och ro och dessutom skriva lite själv. :p En text ur utkastet på min mobil, som jag skrev i söndags:



Natten är så ljus idag
Och jag önskar så att imorgon är igår
Eller nej, att idag är i förrgår menar jag såklart.

En polispiket parkerar utanför pizzerian och jag ser mörka silhuetter gå upp till alkoholisthuset mittemot. Vänder mig om, vill inte se, orkar inte följa scenen. Tar en flourtablett i badrummet och lägger mig i sängen, tänker på Chris Martin som jag på bussen på väg hem från jobbet hörde sjunga "when you feel to tired, but you can't sleep", och på hur många nätter egentligen som jag har legat uppe och skrivit för att jag inte kunnat sova.

Jag är lite för varm och lite för otrygg för tillfället, för att tillvaron ska kännas riktigt bra, och som alltid när ett lov precis tar slut så har jag en sjuhelsikes frihetsberövningsångest. Eller, om man vänder på det, en slags motsats till separationsångest gällande vardagen och skolan. Föreningsångest kanske det kan heta.

Det finns så många sorters ångest som ingen känner till. Bortglömda specifikationer på en alldeles för generell känsla. Man ska inte vara rädd att skapa nya ord när dom man har inte räcker till.

Jag fick bestämt just lite stjärnångest. Den infinner sig så fort man legat i sängen och försökt somna så pass länge att stjärnorna slutat lysa grönt i nästan-mörkret. Fast när jag tänker efter kan jag omöjligen drabbas av stjärnångest, eftersom min sänglampa blinkade till och dog när jag försökte tända den sist, så stjärnorna blev aldrig laddade.
Se där, man kan bli av med ångestar också, när man minst anar det. Fast förmodligen byter man bara ut dom, varför inte mot molnångest. Utan minsta spår av gröna stjärnor i taket blir hela rummet som ett dimdis, och det är molnens fel att natten är så förjävligt ljus i en äcklig lilagul ton som bara gatlyktor och stadsljus kan åstadkomma.

3 kommentarer:

cc sa...

jag tycker om dig lilla strypsex <3

Ida sa...

åh jag längtar verkligen efter våren! tack för dina ord <3

Pusslaren sa...

Kärlek på er då.