06 januari 2010

Tips till mina fans eller Tuffpuff Tutorial

Hej alla mina fina läsare! I dag tänkte jag svara på lite frågor som ni kanske har om mig ;)

1. Hur gör man för att få lika snyggt hår som du?



Svar: Det är inte alls lika svårt som det ser ut faktiskt. På bilden ovan har jag bara låtit bli att tvätta håret på ca 2 dagar och sedan duschat det blött, haft i lite volymmousse och fönat det med hårtork uppochned. Voilà! För er som undrar har jag inte färgat det alls, utan är naturligt blond och fin :)

2. Hur ska jag tänka när jag sätter ihop mina outfits, om jag vill klä mig lika coolt som du?
Svar: Tja, jag brukar ofta försöka ta på mig något nyckelplagg som liksom får uppmärksamheten (två plagg som slåss om den blir bara stökigt). Ta min outfit i dag till exempel; jag har vanliga jeans och vitt linne. Ovanpå har jag min härliga fleecetröja i riktigt trendig solgul ton (kolla i Laredoutes vårkatalog till exempel!), och för att framhäva den lite extra använde jag mig av tubstrumpor i komplementfärgen lilablå (även det en stor färg i vår för övrigt) som jag drog upp en bit över jeansen. Resultatet drog åt påskkyckling-hållet. Eftersom jag hatar att ha varma skor inomhus tog jag av mig brorsans stora kängor och gick runt i raggsockor på jobbet, tänk Bröderna Lejonhjärta-skor ungefär.

3. När du redigerar dina bilder, vad är det du oftast ändrar på och hur?
Svar: Jag har ju då Photoshop Elements 6.0, helt lagligt och allt om ni undrar. Jag beskär alltid mina bilder för bästa komposition. Utöver ljus och kontrast brukar jag fixa:
- Bättre skärpa (enklaste "oskarp mask")
- "Konvertera till svartvitt" (och dra lite i reglagen)
- "Efterbelys" och "Skugga"-verktygen som gör områden ljusare / mörkare
- Funktionen "Färgvariationer" (under Förbättra - Justera färg), busenkelt för toning! Brukar dra ner opaciteten lite på det lagret efteråt.

4. Har du några musiktips till oss stackars oinspirerade satar här ute?
Svar: Givetvis! Har ni inte Spotify kan ni dra någon annanstans. (Förslagsvis till Emil Jensens hemsida och maila hans skivbolag och tigga om en invite.)
- Müstiska instrumentala covers av kända låtar, t ex den här och den här.
- Cut here av The Cure
- Free falling av John Mayer
- Go your own way av Fleetwood Mac
- Jag är en vampyr - Detektivbyråns remix av Markus Krunegård. Världens bästa kombination?!
- The closest thing to crazy av Katie Melua

I övrigt rekommenderar jag att leta upp bra musik som inte är så populär. Då får man mycket mindre reklam än annars! Vill ni höra ännu mer av vad jag lyssnar på finns ju hela min långa spellista i marginalen där till höger också. :)

5. Hur gör du för att hålla dig i så god form?
Svar: Jag är väldigt noggrann med både träning och kost. Såhär under jullovet har jag sett till att ta regelbundna promenader med vänner och åka pulka, umgås med Nosen (;p) och annat som främjar konditionen. I morgon tänkte jag faktiskt ta mig till sjön och åka skridskor! Jag ser till att varje dag äta minst en bit Marabou Premium 70%-ig choklad, gärna någon pepparkaka också, och framför allt: när det är fest avstår jag från öl och håller mig i stället till vodka!

Sådär, det får nog räcka för den här gången! Får se om jag orkar göra några fler sådana här inlägg i framtiden ;D

2 kommentarer:

cc sa...

ÅH JAG VILL VARA PRECIS SOM DIG!!!!!
ska verkligen följa dina hårtipz, dom var sjuuuukt bra!

Pusslaren sa...

Men tack, vad glad jag blir! Visst var dom det?! ^-^