16 maj 2010

Om lukter och sånt.

Jag tycker om dofter. De är intressanta.

I går när jag och mamma gick runt till grannhusen, luktade alla ställen olika. Hos en gammal dam luktade det precis som hemma hos min gammelfarmor. Hos ett annat par luktade det som i en båtruff. Jag har lätt att fästa mig vid lukterna i olika hus, och jag kan inte bara placera doften om jag känner den, utan även frambringa den i näsan. Eller hjärnan är det väl egentligen.

Jag vet hur det luktar i de olika rummen hemma hos mormor & morfar, i fjällstugan, i de olika rummen i farmors gamla hus, i farmors lägenhet och hos mina kusiner. Jag vet hur det luktar hos de kompisar jag är hos mest, men kan även komma ihåg lukten hemma hos några som jag inte besökt på fem år.

Och så minns jag hur det luktar att komma hem till vårt hus efter en vecka i fjällstugan. Det luktar inte alls som för någon utomstående som kommer hit (de brukar oftast referera till hö och hund). Då brukar jag tycka att det luktar som öl. ^^

Det var typ det jag ville säga. I dag har jag fortsatt fixa saker hemma, typ planterat massa blommor med mamma. :)

Inga kommentarer: