05 december 2007

Matteprov & projektarbete

Idag hade vi i alla fall nationellt prov i matte A, vilket inte var i närheten så overdone som nians prov; detta var mycket chilligare och vi skrev på kopior av de glassigt glatta papprena så att.. hela känslan var att det inte var alls lika seriöst som förra året. För övrigt var det mycket lättare än de förra proven - jag överdriver inte. Den "svåra" uppgiften gick ut på tärningskast som var väldigt enkelt jämfört med en del annat vi gjort under hösten. Visserligen ska jag väl inte uttala mig innan vi får tillbaka proven, det blir så pinsamt i såna fall om det har gått dåligt, fast ändå... Det var chill på riktigt. Med 25 minuter kvar av den avsatta timmen kände jag mig absolut klar, hade tittat igenom flera gånger och började - alla drar häftigt efter andan i obeskrivlig förvåning - rita. Något typ av stilleben blev det, fast utan förebild såklart, med en tärning (såklart) och lite grejs.

Sedan började i alla fall projektet på allvar, trots att den av obesvarade frågor omspunna kick-offen inte är förrän på fredag, om jag är rätt under... under... (varför borde jag vinna OS-guld i ordborttappning?) Under... Underrättad! :D Så var det. Jag och Klara har haft samma syndrom hela dagen, det tog mig tio minuter att hitta ordet academic som jag nu har skrivit upp på armen för att inte glömma bort det fler gånger.

Vi har också tagit en tur till stadsbiblioteket. Själv var jag där för första gången, något som jag villigt erkänner trots att det är en aning pinsamt. Snyggt var det i alla fall, och... runt. Fast mindre än det ser ut utifrån, och jag var besviken på att det inte var hyllor ända upp till taket som det är i filmer... Vi hittade rätt många bra böcker (jämfört med vissa stackars grupper som inte hade hittat några när dagen led mot sitt slut!) samt drack lite kaffe såklart eftersom det kostar 5 kr där istället för sevens dyra :)

Så på det hela taget känns projektet väldigt bra faktiskt. Vi är överens och ligger på ungefär samma nivå... Eller okej, inte språkmässigt. Inte en sekund tänker jag förneka att jag är mycket sämre på engelska än jag önskar att jag vore. Men ändå är jag bättre än jag tror, jag litar bara inte på mig själv. Vi undrade vad suffrage betyder och jag föreslog rösträtt, men min teori blev avvisad av deras "nej, det måste vara lidande - suffer betyder ju lida". Senare på dagen slog vi upp det och vi insåg att jag hade haft rätt, vilket var ganska skrattretande eftersom boken Nina läste i tron att den gick under namnet "Lidandets dagar" egentligen hette "Rösträttens dagar" xD Det hade vi roligt åt. Mina engelskakunskaper fick dock vika sig för både Klaras och Ninas ett antal gånger under dagen, så jag påstår inte att jag är det engelskaorakel jag på skämt anser mig vara.

(Försöker att hålla till godo med att jag har tyskan till min fördel i alla fall, alltid något. Fast inte just nu såklart... Är inte helt säker på att Ernest och Stephen kommer bli överförtjusta ifall de får in ett arbete skrivet på tyska.)

Det känns grymt bra att ha en ledig kväll idag. Imorgon kommer jag ha desto mer att göra eftersom det är projektarbete på dagen, luciarep på Jarlaplan på eftermiddagen och direkt efter det innebandyträning i Gärdeshallen. Då är man glad att slippa läxor...

Vilket vi i och för sig inte gör! Jag är inte helt nöjd med lärarnas tendens att lassa på oss en massa läxor under projekttiden och jullovet; det är väl inte meningen heller? Jag har stora arbeten i kemi, svenska, ESU, data och 2x tyska att jobba på antingen under de intensiva projektveckorna eller under jullovet. Tack för den!

Pusselipussel =)

Inga kommentarer: