06 april 2011

Say hello to Makro



Ja, det är sant. Jag har gått och blivit med ny kamera. Efter snart tre år och närmare 54 000 exponeringar med min trogna följeslagerska Pixel (Nikon D60). Den nya kompanjonen är en Nikon D7000, och han heter Makro! Folk frågar vad skillnaden är mellan honom och Pixel, så här följer en kort sammanfattning:

- kan filma (full HD)
- mycket bättre brushantering (kan fota med högre ISO utan att det blir fult, vilket möjliggör kortare slutartid = skarpare bilder)
- större hus (notera att alla mina tre fingrar får plats! På Pixel måste jag ha lillfingret under kameran.)
- mer omfattande menyer med mer specifika inställningsmöjligheter
- fler fokuspunkter (39 i stället för 3)
- högre upplösning (16 Mp. Inget jag saknat dock.)

Överlag är jag hittills väldigt nöjd med honom. Han känns helt annorlunda att hålla, ligger mycket bättre i min hand, än Pixel. Och så låter slutaren på ett helt annat sätt. Lite mera ödesmättat på något sätt, väldigt annorlunda.


Hur som helst tror jag att vi kommer bli ett riktigt bra par, jag och Makro. Han verkar pålitlig. Någon att växa med.

Jag skrev ned något på mobilen i söndags:


Likt man envisas med att fortsätta använda gamla trosor man haft i många år
För att man inte orkar köpa nya och de ändå funkar ganska bra
Även om de är lite små
Precis så har hon blivit lite för liten
Sometimes, size does matter
(och 'size' gör T9 till Pixel)
Det här kommer nog bli bra.

Inga kommentarer: