17 juli 2008

Segelsemester i Carpe

Tjo!

Nu är jag hemma igen efter några dagars segling med familjen... Man kan väl säga som så, att är man fyra stora personer och en stor hund i en relativt liten båt i flera dagar, är det nästan en förutsättning att det är bra väder för att alla ska hålla sig någorlunda vid humör. Och det måste man säga att vi har haft! ("Vi hade i alla fall tur med vädret" :p)

Eftersom ingen bryr sig kan jag tala om vart vi seglade. Vi åkte ut på söndagkvällen, i solsken och läns, och sov på södersidan av Kalvholmen. På måndagen seglade vi vidare till Gällnö, där vi hade scoutläger förra sommaren, och gjorde lunch, promenerade och badade. På eftermiddagen seglade vi lite till och stannade för natten på Lådnaön, där vi ska ha läger nu i sommar. Där hände en rätt kul grej. För drygt två år sedan var jag, Cc & Alex på seglingshajk och låg vid samma vik. Nu kom vi tillbaka till dasset, och där hittade jag hårborsten som jag glömt där! Efter mer än två år! Rätt sjukt ^^ Jag tog bort dammet och lät den ligga kvar. :3

Morgonen efter seglade vi norrut till Ingmarsö där vi gjorde lunch och stannade hela eftermiddagen. Den kvällen skrevs ännu ett kapitel i den tjocka komedin om vår familj... Jag och Pelle fick anledning att låna en gummijolle och ro ut till en enorm schtekmotorbåt (säkert 50 fot +) som låg på svaj i viken och hade kläckt den briljanta idén att dra igång motorn på tomgång i några timmar så att brummandet hördes halvvägs till Stora Nassa. Så med hela vikens blickar på oss, och hjärtan med oss, tog jag och lillebror mod till oss och rodde ut för att möta vad vi befarade skulle bli vår död (då schtekgubben vid det här laget framställts som en blodtörstig yxmördare, beredd att vid minsta hot dra sitt vapen). Vi blev hjältar i viken! x'D

Nästa dag fick vi lite tuffare segling då det var kryss och blåste på bra (och vi lyckades tappa bort oss på sjökortet). Jag konstaterade att eftersom det är jag som både fotar och seglar, blev det inga bilder under förmiddagen. Trots att solen för det mesta sken var hela sittbrunnen genomblöt, eftersom det var så mycket vågor som stänkte in. Vi stannade för lunch + bad på Gällnö igen, och seglade vidare och la oss vid Skratten. Och idag har vi tagit oss hem, mest för motor eftersom vinden envisats med att fortsätta blåsa sydvästligt. Stora regnmoln väntade i stan, så vi skyndade oss att packa ur allting ur båten, och bara någon minut efter att vi satt oss i bilen allihop började det regna... Timing där.

Jag har stått för musikunderhållningen med mitt munspel, Charlie har tränats i att inte jaga alla änder han ser och vi har rågarvat åt en artikel i en båttidning som förklarade hur bra sjölivet är för familjegemenskapen - "man kommer varandra så mycket närmare"... (Fem stora varelser på 6 kvadratmeter... Ska man skratta eller gråta? ^^ Jag gjorde både och.) Dessutom har jag fått en stor bula i bakhuvudet av bommen, och mångfaldigt fördubblat antalet myggbett på kroppen. Dessutom har jag ofta funnit anledning att irritera mig över övriga familjemedlemmars avsaknad av känsla för camping (luftmadrass + liggunderlag + underlakan + sovsäck = extremt oscoutigt), samt deras oförmåga att packa ordentligt. Tre par jeans och tre tjocktröjor för fyra dagar, hur tänker man då? Och så hade de dunkuddar med sig allihopa... Som jag fick stuva ut & in varje dag! Rädda mig någon T_T ...Annons på Blocket kanske? :3

Ja ja, i vilket fall har vi haft ganska trevligt ändå. Jag har laddat in bilderna i datorn, så när jag orkar ska jag uppdatera med lite fina foton :)

PUSSEL! ♥

Inga kommentarer: