30 augusti 2007

Förslag på berättelse, sparar mina bitar innan jag glömmer bort dem

Tjo,
tänkte komma med ett utkast (uppkast, haha) till nån slags saga jag går och funderar på, eller en inledning i alla fall (hope you don't mind Karla för att jag lånar namnet på en av dina personligheter på DA):

Den här berättelsen handlar om fem personer som av olika anledningar (förklaring kommer förhoppningsvis i ett senare skede) kommit att hamna i samma hus, som jag inte bestämt var det är beläget ännu, men det kommer förmodigen också.

Personligheter:
Vardag - en stackars ensam kille som är allmänt grå till sättet, som en enda röra av det allra dystraste från Kent och Winnerbäck, de gråaste, regnigaste dagarna och trycksvärtan från alla tidningar som fyllt honom med skit i alla år. Eftersom det här är en personbeskrivning på mitt sätt är det helt irrelevant vad han håller på med på fritiden, jag tror att han studerar men det är svårt att veta eftersom han sällan säger så mycket, men något jag faktiskt känner till är att han älskar att ströva längs stranden mellan Ingens Ö och café Gläntan. Dock är han alltid för rädd för att gå in på cafét, så när han kommer fram vänder han om och går hemåt, där han ångrar sig igen och går tillbaka.
Helga - en vild och galen människa som kan vara punkare ena dagen, för att nästa dag bli schlagerprinsessa. Hon är Vardags bästa vän (vilket inte säger särskilt mycket) och största motsats, och hon är den människa i samlingen som är svårast att förutsäga. En sak är dock säker: Är hon hemma före tre på natten en fredag eller lördag, så är det definitivt i sällskap med ett antal andra människor, och aldrig i nyktert tillstånd. Det här med skolan har hon inte riktigt insett tjusningen i, så hon håller mest på med annat. Jag hörde att hon just börjat försörja sig på att sälja knark på Stureplan, om du skulle vara intresserad alltså, men jag är inte säker.
Namnlös - en gammal mossig gubbe anno 1925 med ett förflutet som hårdrockare, och som inte drar sig för att dra ett ackord om någon har en gitarr, totalt omedveten om hur förskräckligt det låter eftersom han är näst intill döv. Hans långa, före detta svartfärgade hår, börjar nu anta en smått gråbrun färg, som en följd av bristande hårvård och tvätt samt ålderns lagar. Själv är han dock helt övertygad om att han inte är ett år över 23, och får aktivitetsryck på söndagar och börjar hoppa omkring i sofforna hest sjungande på någon rocklåt som slog igenom för 70 år sedan. Han rör sig inte särskilt mycket utomhus utan sitter helst inne och lyssnar på musik, skriver konstiga romaner som ingen längre tar sig tid att läsa på grund av bristen på samanhang i dem, eller drar en spader med sig själv.

[den där stackars gubben har jag som synes inte gett något namn ännu - har suttit och googlat på "gubbnamn" i tio minuter nu för att hitta något, men det är svårt! Förslag är Hjalmar, Bosse, Sten, Lars, Ingvar och så massa olika dubbelnamn a`la Sven-Gösta, men jag vet inte riktigt... hjälp gärna till ;D]

Nu håller jag på att frysa ihjäl, och det vore kanske lite synd med tanke på hur bra jag har fått det sen jag började på vrg, så jag tror jag går upp och tar på mig lite varmare kläder.

PEACE AND LOVE FROM THE STARS ABOVE (det är där jag hänger och dinglar just nu, lyssnar på "Om du lämnade mig nu" på Lars Winnerbäcks mySpace-sida och är på allmänt konstigt humör.)

1 kommentar:

Anonym sa...

bra start