31 augusti 2007

Mera saga igen

Fick bara en sån där idé som liksom bokstavligen klickar till i huvudet, så jag kunde inte låta bli att skriva ner den. Här kommer nämligen... (alla håller andan av spänd förväntan)
- Den fjärde och femte personbeskrivningen till berättelsen! (Inspirationen till den här flickan kommer nästan uteslutande från en flicka som var med i Morden i Midsomer i somras, som jag har bloggat om förut eftersom hon var så härlig, mystisk och imponerande.)

Linnea - Den här flickan har knappt sagt ett ord under sina sjutton levnadsår, och det hon har sagt har varit extremt svårt att sätta in i något sammanhang. Hon är ganska lång och smal och har långt, rakt, ljust hår, och hon bär nästan alltid vita kläder. Hon dansar ofta omkring barfota och nynnar lite för sig själv, och påminner mycket om en älva både till utseendet och till sättet. Hon liknar även en katt litegrann, hon är graciös och smidig med smala ögon, och hon ser alltid på andra människor med den där lugna, likgiltiga blicken hos någon som lever lite i sin egen värd och inte berörs så mycket av omvärlden. Inuti är hon fortfarande sju år gammal och helt bekymmerslös, och det tycks inte störa henne att alla andra ser henne som en aning psykiskt handikappad.

Pusslaren - Hon har såklart ett namn egentligen, men det är irrelevant eftersom hon och alla andra ändå kallar henne för Pusslaren. Som namnet antyder är hennes stora passion i livet pusselbitar, och hennes favoritfilmer är Saw-filmerna eftersom hon anser att Jigsaw lätt tar upp konkurrensen med Pippi Långstrump och Jesus om att vara den tuffaste människan på jorden. Hon är en liten grubblare, Pusslaren, och kan gärna sitta och filosofera flera timmar i sträck för sig själv eller med Någon annan (som för övrigt är en av hennes favoritlåtar). Ibland får hon ett ryck och koncentrerar sig bara på svarta kläder, kajal och rock, medan hon andra dagar kan vara lugnet själv och nöja sig med bara en kamera och ett skissblock som närmsta vänner. Det här med att tycka om sig själv har aldrig varit Pusslarens grej, hon är lite avvaktande på den fronten och erkänner inte gärna att hon faktiskt tror att det finns människor som tycker om henne.


Hm, skulle egentligen vilja lägga till fler personer men eftersom jag lovade att hålla mig till fem stycken från början så får jag väl göra det. Eventuellt kan det väl dyka upp någon luffare eller något en bit in i berättelsen, som också bosätter sig i samma hus. Jag tror jag gör så att jag skriver lite på sagan när jag känner för det, det kan vara ett litet kapitel eller bara en kort sekvens, och istället för att tala om när jag gör det så skriver jag det helt enkelt i grönt. Och på tal om att skriva i olika färger; jag har bytt färg på bloggen så många gånger att jag inte minns vad jag har skrivit med alla gånger. Därför kan vissa gamla inlägg vara svåra att läsa, men säg bara till om ni får problem med det så ändrar jag det såklart. All (men mest positiv såklart) kritik till det jag skriver mottages med största glädje,

yours truely - Pusslaren <3<3

Inga kommentarer: