20 februari 2008

Veckofunderingar

Vad häftigt ändå, tänkte jag, att alla i världen är överens om att det är onsdag idag. (Bortsett från de som bor på Fiji och så, men det var liksom inte min poäng.) Jag menar, företag och leverantörer krigar om vilket format vi ska ha på filmer och musik, men just veckodagarna är vi faktiskt överens om. Eller?

Vi funderade på om det kanske finns kulturer som delar in veckorna helt annorlunda. Jag är faktiskt osäker på om de sju veckodagarna är ett kristet påfund eller inte, men det verkar ju som att fler än alla kristna använder sig av samma system. Jämfört med det stora antal människor som räknar helt andra år än vi, borde väl veckodags-utstickarna vara ganska få...

Oavsett kom vi fram till det ultimata: Att varje vecka var 5 dagar lång. Fördelar: Året blir jämnt uppdelat i veckor, alltså är första januari alltid en måndag. Nackdelar: Hittills inga, eftersom man ändå har två helgdagar i veckan. Självklart skulle skottdagen infalla vart fjärde år, men för att slippa förskjutning som skulle rasera min "första-januari-på-en-måndag"-idé, så är skottdagen en alldeles särskild sjätte veckodag. För att bestämma huruvida den dagen är en helgdag eller arbetsdag, kör två politiker sten sax påse om det i direktsändning varje år det blir aktuellt. Självklart en händelse som hela landet följer... En annan idé är förstås att ha karneval och göra dagen till en allmän partydag. Vad tycks? :D

1 kommentar:

Anonym sa...

faktiskt en najs ide!