25 november 2007

Dies ater

Kvällen igår var jättehärlig, tack för det. Jag och Lollo ägde väl inte precis skiten ur de andra på bowling men det gjorde inte så mycket, sen käkade vi middag, såg på Nile city och bodde på mitt rum ett tag.

Idag har varit den mörkaste dagen på mycket länge. Mitt på dagen var det lätt att tro att klockan var runt fyra - fem på eftermiddagen, något som gör en både deprimerad och stressad eftersom det är så mycket som ska hinnas med på så lite tid.

Just nu har jag försökt knåpa ihop lite skit på tyska som skulle kunna gå under benämningen uppsats, något som ytterst tveksamt är riktigt framgångsrikt. Vad kan man skriva under tema Liebe? Hur mycket som helst. Och jag lider just nu av en total avsaknad av förmåga att prioritera, värdera och sortera. Vad passar in i texten och inte?

Jag har kommit på att det suger att vara lärare. Visst, det var väldigt länge sen jag kom till den insikten på grund av alla jävliga elever man får dras med, men en annan väldigt bra anledning att redan från början undvika den yrkeskategorin har ju med betygssättning att göra. Med tanke på hur olika vi tolkar texter (exempel: "En räddare i nöden" som alla tyckte var så otroligt fantastisk utom jag) är det ett riktigt vågspel att lämna in en text till läraren. Hur vet jag vad som kommer bli uppskattat och inte? När jag har skrivit en uppsats och verkligen stoppat min själ i den (okej, det där lät inte bra. "put"...?), och läraren betygssätter (ett eller två S?) den är det som att få sin personlighet betygssatt. Får jag ett dåligt betyg (eller sämre än jag hoppats på; här kommer den negativa sidan av VRG-andan), betyder det för mig att inte bara det jag skriver, utan även hela jag, är fel. Jag är ledsen, men jag kan inte ha sådan självdistans som Rita. Jag kan inte se så objektivt på mig själv och det jag gör, trots att jag sällan tycker om det. Just därför ska jag aldrig bli lärare. Jag vill inte betygssätta folks personlighet.

Nu måste jag fortsätta plugga historia, matte och kemi. Ha det fint, pussel ♥

Btw. Titeln betyder En svart dag på latin.

Inga kommentarer: