13 september 2008

...And Malin was like "what's America?"

Stack ut och sprang för första gången på pinsamt länge, tillsammans med mor + far + hund. Vi tog det lite lugnt eftersom både jag & mamma har varit sjuka och så, men ca 6 km lyckades vi i alla fall klara av och jag känner mig fett duktig! Sedan har vi sett Stefan Holm förlora finalen i en friidrottstävling i Stuttgart, samtidigt som jag bläddrade i geografiboken och kunde konstatera att jag är oacceptabelt dålig på länderna i både Asien, Afrika och Sydamerika - för att inte tala om USAs alla olika delstater. Jag kan fan inte en enda.

När man tänker på det är det bra konstigt att de som går samhällsprogrammet har geografi, medan vi på natur inte läser den kursen. Det är väl mycket mer naturvetenskap än samhällsvetenskap bakom det ämnet - i alla fall enligt Tyler på skolan, som undervisar i det. Eftersom det hör till allmänbildning att veta åtminstone något om vilka länder som ligger i vilken världsdel och så vidare, är det högst intressant att ämnet geografi prioriteras bort för att ge plats åt riktigt användbara kurser... som ESU, och faktiskt även religion. No offense, men personligen känner jag att religion är något mycket mer individuellt än "den här gruppen tycker si, de här människorna tycker så". Därför handlar religion snarast om tolerans och förståelse för människors olikhet, medan geografi är något allmänt som är samma överallt.

Läge för mig att plugga lite geografi på egen hand med andra ord! Det lär ju aldrig ingå bland kurserna jag tar...

Hoppas alla har haft en trevligt lördag :) Pusselipussel ♥

Inga kommentarer: