26 oktober 2007

Gorillor, mjölkpaket, höstlov och Triumf

[Pappas genomnöjda jubelskrik ekar i hela huset. Väggarna vibrerar och glasen skakar av hans fötter storlek 48, som dundrande stampar mot golvet, och ingen lyckas undgå hans triumf. Han har just besegrat sin stöddige son i schack...]

Tjo!

Idag var det halloweenfirande i skolan, något som alla tog på mer eller mindre stort allvar. Själv var jag inte utklädd och det var inte särskilt många andra heller, men några utstyrslar gav oss i alla fall stor anledning att glädjas åt både det ena och det andra under dagen. Till de bäst utklädda hörde Adam med sin gorilladräkt, Christofer iförd tantkläder och viftande med en krycka, Sofia, Caroline och Olivia som var vrg-nördar med skjortor, slipsar, hängslen, glasögon och hela paketet - och så Denise, vars obehagliga utseende bäst passade in i en skräckfim. I övrigt fanns väl en hel del scream-masker och lite olika sminkningar, samt unge herr Larsson som haft den goda smaken att klä ut sig till mjölkpaket. Förresten var det han som vann det ärofyllda priset, nämligen en pimpning av skåpet.

Under första lektionen hade vi matte, och eftersom Pär var borta på kurs så hade vi en annan lärare iförd alien-mask. Det roliga var bara att Tim inte insåg att det inte var Pär, utan satt där och var helt övertygad om att vår kära mattelärare bara blivit lite förvirrad som plötsligt börjat tala om sig själv i tredje person. Själv är jag inte hundra på vem det var, men jag skulle satsa på att det var Ulf. Eller den andra, Mattias... Jag är som sagt inte säker själv, men jag missade i alla fall inte att det inte var vår ordinarie lärare ^^

Vi snackade skapelsemyter på svenskan, typ
Sen tog Gud ett rävben och därav skapade han kvinnan.
Ett rävben? Vad fick han det ifrån?
Inte vet jag, det sprang väl nån räv nånstans.
Men vad sa räven då?

På biologin gick vi igenom massa nya grejer i stället för att chilla lite sista lektionen innan lovet, jag fattar inte vad lärare tänker med! Vi kommer ju ändå ha glömt bort det om en vecka, liksom. Under lunchen korades vinnaren av utklädningstävlingen som jag ju redan nämnt, och den långa lunchrasten spenderades väl genom omkringvandrande på Norrtullsgatan och Odenplan i sällskap med en mycket stilig gorilla. Det stora, svarta, håriga djuret lyckades bland annat få gratis bananer på seven, gräla med några förbipasserande småbarn som tyckte att bananerna var äckliga, jaga Arman hela vägen från Odenplan till skolan samt förmodligen på vägen även knuffa ner en hel del oskyldiga tanter, eller åtminstonde få dem att skrämt hoppa in i närmaste portuppgång för att undslippa en makaber död.

På historian lyssnade vi bland annat på muslimsk musik, som jag och Linnea snurrade till, eftersom Steve uttryckligen sagt att det var vad man brukade göra i de muslimska danserna, samt på Christoffers fråga om vi var tillåtna att göra det, klart och tydligt svarat att det var helt okej. Så där glassade vi runt runt i klassrummet till de andra elevernas omåttliga förtjusning ^^

Sen har jag lånat lillebrors mobil ett tag - Hej, jag heter Malin och mitt liv består av Quadrapop. Runt 6 somnade jag en stund, vilket bevisar hur otroligt mycket jobbbigare vardagen har blivit bara under de senaste två månaderna, och sen käkade vi mys med familjen innan vi åt middag. Precis innan maten ringde Cicci, då blev jag glad :D

Sen har vi spelat ett jättegammalt Algaspel som heter Triumf, något som definitivt är ett av världens bättre skapelser. Det går ut på att skaffa sig så mycket pengar som möjligt, men det handlar mest om tur med tärningen som är ett snurrhjul. I inledningen stoppar man en gubbe i sin bil, och bara för att vara lite tvärtom - samt för att jag är betydligt mer blå än rosa - stoppade jag en manlig person i min bil med förklaringen att det är en blå tjej. Min extremhomofobiske bror fick såklart spel på det och det tog en bra stund innan vi ens kunde börja spelet på grund av hans upprördhet över detta. På rutorna där man landar när man väl har kommit igång, kan det stå saker som:
"Kon äter upp grannens orkidé - betala 4.000",
"Vilse i djungeln - betala 120.000",
"Farbror efterlämnar skunkfarm - betala 36.000",
"Betala 2.000 för bestick",
eller varför inte
"Gammal faster efterlämnar 400 katter - betala 40.000".
Givetvis vinner man även pengar ibland, till exempel genom att råka hitta lite olja i bergen, eller:
"Isberg rammar båt - sälj isbitar - hämta 20.000". Gissa om man håller på att skratta ihjäl sig medan man spelar det här spelet?! x'D Ett flertal gånger hördes pappa kalla sin son saker som "kapitalistsvin" och annat, då han råkade ha en något större förmögenhet än sin far. Eftersom jag var först i mål så fick jag välja ett av tärningsnumrena att "ha monopol på". Jag väljer tre och ska då få 40.000 varje gång någon slår tre, och vad händer? Precis efter det slår Pelle tre fyra gånger i rad, av tio nummer på snurran. Sannolikheten att det ska hända är ett på tio tusen, men visst sjutton är det han som lyckas med det ändå ^^ Så där satt jag och håvade in pengar som aldrig förr. Sen slutade hela matchen visserligen ändå med att Pelle vann på chans; satsade allt på samma nummer - tre såklart, tack vare mitt inflytande tidigare - och fick rätt. Men det bjuder jag på. Nu är jag i alla fall glad x) Alla som inte har spelat det här spelet borde verkligen överväga att göra det. Ni kommer inte ångra er...

Det är höstlov nu. Känns inte helt fel, måste jag medge... Imorgon får man väl i och för sig ingen sovmorgon eftersom det är bandymatch, på Ekerö (bara för enkelhets skull). Dessutom har vi inte fått några som helst uppgifter om var / när vi ska samlas, så jag har ingen aning om någonting. Har inte numret till någon spelare heller... jäklar, nu är jag stolt över mig själv.

Ha det fint allihopa - jag antar att ni inte sörjer en tiondel så mycket som jag att jag förmodligen ska åka bort ifrån möjligheten till fri internetuppkoppling och dagligt bloggande. Ska bara säga en sak till: Jag har gjort ett halsband av den där pusselbiten som jag hittade en fredag typ andra veckan i skolan. Nu vet ni ^^ PUSSEL ♥ ♥

Inga kommentarer: