18 oktober 2007

Kemisk korv och fisksörja

"Det är ett härligt skott! Om det hade varit på mål hade det säkert gått in."
(citerar Pelles Fifa-spel)

I morse hade jag sovmorgon, vilen utnyttjades extremt dåligt genom datorsittande hela morgonen. Jag missade två tåg och därmed även min chans att skriva klart historiauppsatsen innan tyskalektionen, och ägnade för långt mer än första gången min resa åt att formulera den bästa ursäktsfrasen, i stil med "Mein Zug war zu spät gekommen" (för det var det faktiskt! Lidingöbanan var), och som vanligt helt i onödan eftersom lärarna på VRG inte bryr sig om ursäkter över huvud taget. Tyskan var otroligt chill, vi lyssnade på en jättelätt text och gjorde ett musik-quiz där man typ hade gjort en tysk översättning till "Dancing queen" samt spelade "Stilla natt" på tyska baklänges... Efter det stressade jag ihjäl mig under den knappa lunchtiden och efter lite support av Eric och några till i datatorget hann jag faktiskt upp med uppsatsen till lärarfacken innan jag var tvungen att kasta i mig lite ris och gul fisksörja (för det var väl fisk? Eller var det kanske... fläskkött? ;D) för att sedan gå på den som alltid lika meningsfulla lektionen med titeln Liv och studier. Gissa om jag dog. Den timmen kändes om möjligt ännu mer bortkastad än vanligt, och efter den följde kemi som definitivt var bland det värre jag genomlevt senaste dagarna. Eftersom vår älskade (dubbel innebörd, både ironisk och inte) Monika fortfarande är sjuk, hade vi vikarie igen, och då hon inte alls var utbildad kemilärare hade hon en aning svårt att helt få oss att förstå begreppet mol och vad det innebar. Av alla jag har pratat med har jag bara hört att det är just mol som är det krångliga i Kemi A (eller okej, Hanna tyckte att det var lätt men hon är väl i en klass för sig. - ta det som en komplimang -). Och då har man en helt fuckad genomgång med en vikarie som visserligen verkade ha någorlunda koll på det själv men som definitivt inte kunde lära ut! Det var damp. Efter det insåg vi lyckan i det hela eftersom vi skulle ha henne i biologi också, en lektion som inleddes med en tio minuter lång film bestående av filmklipp på djur, stadsmiljöer och en orkester om vartannat, med våldsam bakgrundsmusik i form av klassiska stycken uppspelade i de extremt dåliga högtalare som TVn innehade. Efter det läste vi en artikel lång som sju svåra år eller något sånt, om ekologi, skriven 1999, det var inte särskilt givande med tanke på hur trötta och sega alla var. Vi diskuterade artikeln men lyckades hela tiden spåra in på mat som vanligt, allt ifrån hungrande barn i Afrika till den sorgliga matbrist som skulle uppstå ifall hästarna dog ut (Malin: "Men vad händer med alla hamburgare då, liksom?"). Till allas lycka slutade vi en halvtimme för tidigt och vi drog oss hemåt för att försöka andas ut lite.

Framtill på en vagn på Lidingöbanan står det 21 på en skylt, och om man sitter i andra vagnen så speglas den skylten i vagnen framför så att det ser ut som att det står IS, och han fyller år imorgon, och vad är det ingen ska få se, som ingen inte redan sett,
- Och vart i helvete ska det där huset?!

Min bandyträning börjar om 45 minuter. Jag måste packa väskan och cykla dit, och det kan ta ett tag med tanke på det mördande vädret som visserligen är vackert men väldigt kallt och extremt blåsigt också (det gick gäss i Värtan när jag åkte hem)... Så puss på er.

Inga kommentarer: