26 juni 2008

FRA

Nej men se här, några miljarder kronor över. Vad ska vi göra för dem? Förbättra skolorna kanske, eller förkorta vårdköerna? Ta itu med miljöförstöringen på riktigt, satsa på att minska arbetslösheten eller varför inte göra en insats för världssvälten? Nej, men nu vet jag. Vi ser till att avlyssna alla SMS, mail och telefonsamtal i stället, så att vi kan upptäcka alla de terrorister som gömmer sig i landet och skriver okrypterade meddelanden till sina medarbetare! (För de är nog många...) I samma veva passar vi på att kränka varje individs identitet ordentligt och motsäga allt en demokrati ska stå för. Det måste det ju vara värt med tanke på hur många förbrytare vi tar fast!

Ibland kan inte ens lilla jag (som är så politiskt ointresserad och oinsatt som man bara kan bli) låta bli att ha en åsikt. Det här är egentligen inte ens politik, det är identitet - och jag är glad om jag får ha min i fred. För övrigt är den spontana känslan just nu att om jag skulle vilja meddela mig med mina medhjälpare om tid och plats för den aktuella bombningen, så skulle jag välja att göra det i ett hederligt pappersbrev. De kan i alla fall inte granskas utan att det syns efteråt.

Någon har för övrigt varit ambitiös och skrivit väldigt mycket om det här ämnet här (Wikipedia is god!), för den som är intresserad. Och till alla som har känslor liknande mina och finner det onödigt och obekvämt att bli spionerad på - ta en titt på www.avlyssnat.se!

Nassi ♥

Inga kommentarer: