04 juni 2008

Skolskit & segling

Halloj :)

I morse var jag sjukt glad. Sedan hände två saker som förstörde min dag, tillfälligt. Sedan blev jag glad igen. Nu är jag bara likgiltig eftersom allt fint åkt ifrån mig. Lider seriöst av grova humörsvängningar... o.O

Vi skrev fånig metatext på svenskan, de flesta chillade och skrev saker som typ "vi körde flumpauser i skift", "SKIT!", "Jag ska erkänna att jag är lat", etc. Efter det fucking självmordsbiologi där vi skulle få feedback på könsarbetet. Vi har ägnat långa eftermiddagar, helger och skolkat från andra lektioner för att göra arbetet så bra som möjligt. Vi har lagt ner våra själar i den där jävla postern för att göra den lättförståelig, snygg och bra, och sedan gjort en powerpoint-redovisning också. Och vad gör läraren? Hon hugger av oss vid fotknölarna och ger oss G på skiten.. Bildligen rippar vårt arbete till konfetti och strör pappersbitarna över en öppen brasa. Fan, det är inte vi som hör hemma där... Hon pekar på små, små detaljer; ett steg vi hoppat över som var så självklart att bara hon kan förvirras av det, en liten ordmiss och "dålig struktur". Jag vet att G kan vara bra i vissa lägen, till och med jag har varit nöjd med det någon gång - men inte nu. Inte efter att ha lagt ner hela min fritid på det här arbetet, för att göra det bra och kanske, kanske få MVG i slutbetyg. Nu är jag inte ens säker på att jag får VG. Varför kan hon inte bara bedöma rättvist och med någon form av logik bakom? Hon har ju sagt saker som "jag kör bara på känslan när jag bedömer!" - den jävla känslan är inte rättvis. En annan grupp fick höra "ja, jag försökte verkligen hitta några brister, men det finns helt enkelt inga!", bara på grund av att en viss person (som jag verkligen inte har något alls emot!♥) var med i gruppen. Det är fan lärarens skyldighet att komma med konstruktiv kritik för att man ska kunna utvecklas - ingenting kan vara hundraprocentigt perfekt. Det finns alltid någonting att förbättra. Det känns bara så jävla flummigt alltihop. Som historiaprojektet i vintras, fast värre.

Så ja, att min dag var förstörd efter denna lilla incident är kanske inte så överraskande. Jag är inte speciellt förälskad i min biologilärare just nu. För övrigt har hon även mitt kemibetyg i sina händer, vilket man ju kan föreställa sig känns sådär.

Efter det sammanställde jag och Jenny vår vackra "statistikundersökning", pasta och kycklingsås förtärdes till lunch och sedan ägnade vi typ 1 ½ h åt att bara vänta. Först mest på Fredrik eftersom vi skulle segla, sedan mest på livet som aldrig tycktes komma. En viss råsa vän var oglad på mig (där var mitt "förstöra-min-dag-del-två"), och ett tag övervägde vi att viga eftermiddagen åt våldtäkt i Vanadislunden i stället. Sedan lyckades vi dock räta upp tillvaron igen och bestämde oss för att dra ut med båten, och det var bra att vi gjorde det - det gjorde min dag fin igen.

Så Cc, jag, Paula och Fredrik lånade Carpe och glassade iväg mot Fjäderholmarna. Mellan Djurgården och Nacka Strand var det duktigt mycket trafik, både Waxholmsbåtar och kryssningsfartyg samt en hel del polisbåtar och privattrafik. Vi klarade oss dock helskinnade igenom, solen sken och vi var allmänt lyckliga med gurka och riskakor. Rätt så långt in vände vi utåt igen (eftersom man inte kommer runt Djurgården), och på vägen tog vi en trevlig kisspaus vid en random brygga. Snyggaste tilläggningen givetvis, och snabbt ut igen för att undslippa arga gubbar etc. Patrull ville ha båtarna till sitt möte så vi drog oss tillbaka igen för att vara i hamnen till 18. Precis som i måndags la vi till för segel och det var såklart lika snyggt som då - vi äger helt enkelt. Cc stannade med patrull, vi gick.

Soligt och fint, dumpade barnen vid tåget, köpte glass + godis på Willy:s, gick hem och chillade. Nu har mamma kommit hem så jag har haft någon att delge mina onda tankar om vår lärare... Skönt att inte vara ensam om att ogilla henne i alla fall. Haha, det var nästan komiskt, när hon rippade oss makade vi i gruppen oss närmare och närmare varandra, och till slut var det typ hon mot oss fyra xD Stackarn, vad rädd hon måste ha varit.

Det gungar :S Jag är fan bäst på att bli sjösjuk efter att jag har seglat. Woho...

Åh, jag pallar bara inte skolan. Ge mig bra lärare! Låt mig slippa hög press, betygshets, meningslösa lektioner och tråkiga läxor. Med tanke på hur förjävligt stor del av våra liv vi ägnar åt studier borde det verkligen vara en tid att njuta av... Och det faktum att jag faktiskt gör det ibland är definitivt inte till största delen lärarnas förtjänst. Fuck off, det är kompisarna som gör mina dagar. Jag vill ha sommarlov. :(

Grillad kyckling till middag om typ en halvtimme! Hoppas ni har haft en ännu bättre dag än jag, även om ni inte fick segla :) Pussel ♥

Inga kommentarer: