06 maj 2008

Kolsvart ljummen majnatt
Tiarorna har fallit och kvar står vi
Tomhänta, fattiga
Med hela världen framför oss

Nytinade hjärtans sorger
Rinner längs trottoarkanterna
I porlande bäckar, ner i gatbrunnen
Tvättar asfalten ren från allt sot

Jag vill stanna uppe hela natten
Och blanda skit med dig
Blanda salt med dig
Med en brännhet laptop i knät

Jag ska dricka dina tårar
Varje liter du inte gråtit
Varje sorg du behållit för dig själv
Ska jag ta i min mun

Ditt salt faller i kristaller omkring mig
Spillrorna singlar mot gräsmattan
Prydd av runda gula solar
Där landar de mjukt

Och jag sträcker ut handflatorna
I ett desperat försök
Att fånga lite av ditt liv
Jag vill så gärna behålla det

Du ska få mitt salt också
Jag strör flingor över dina läppar
Smaka på mina tårar om du vill
Det nekar jag dig aldrig

Dela mina svartaste stunder inatt
Låt oss släppa fördämningarna
Och låta våra bäckar porla
Iväg längs asfaltsvägarna

Sedan kan vi gå emot strömmen
Mot porlandets källa
Med uppvikta jeans
Och vatten till anklarna

Snälla, stanna hos mig
Blanda lite salt i natt
Sprid några korn för vinden
Jag ska dricka dina tårar.


Inga kommentarer: