18 maj 2008

Seglingshajk

Hej alla! ♥

Nu är Cc, Lilie, mamma och jag tillbaka efter två dagars iskall, stålgrå och supermysig seglingshajk.

På lördagmorgonen var vi, till skillnad från vissa lägerutseglingar då vi segat så mycket att vi fått göra lunch i hamnen, säkert iväg innan nio. Det var gråkallt och regnade lite till och från, och dessutom blåste det sydostligt så vi hade nöjet att få kryssa hela dagen. I Vaxholm la vi till på Statoil och började laga lunch i båten (till alla utomståendes obeskrivliga förtjusning): pulvermos och köttbullar. Vi gav dem i alla fall något att glo på - förmodligen är fyra skabbiga scouter i en Avanti det mest spännande som händer en mackarbetare en regnig helg. Senare på eftermiddagen anlände vi Kalvholmen (ö söder om Stora Skratten). Vi lade till i närheten av där vi brukar ligga, fast på ett mycket bättre och mysigare ställe! Jättefint var det. Så där fixade vi fika, eld, middag och kvällsfika och sov sedan i båtarna. Vi har i alla fall gjort vad som stått i vår makt för att ära dagen 17:e maj, jag grattade Cc på namnsdagen och trots avsaknad av norsk flagga, fick vi åtminstone se att allt som Cc och Lilie gjorde under kvällen, bland annat i samma sovsäck, pekade på ihärdigt protesterande mot homofobi.

Halva truppen frös ihjäl under natten (dock inte jag med min -30-sovsäck ^^), men vi lyckades återuppväcka dem med hjälp av lite varm choklad. Efter en lyxigare frukost än vi någonsin förut fått på en seglingshajk (det har sina fördelar att ha en kokerska med i båten!) drog vi iväg. Det var mulet, men vinden hade i alla fall vänt till vår fördel för nu blåste det betydligt hårdare, nordostligt. Vi seglade på så snabbt att lunchen - Varma koppen och smörgåsar - intogs under gång strax utanför Lidingö. Vi var tillbaka i hamnen ganska tidigt och efter lite uppackande, tvättning och lagning av fall i masttoppen kunde alla åka hem till ett mycket efterlängtat varmt bad.

Helgens bästa: Att både Lilie och Cc hade glömt det allra viktigaste: matgrejer (kåsa, bestick etc) och toapapper! ^^
Helgens sämsta: Vädret! Iskallt och halvregnigt :[
Helgens låt: En rolig sång som jag lärde mig av mamma under förmiddagen :)
Helgens klädsel: Underställ, hoodtröja, ullfrottéställ, ylletröja, seglarbyxor, tre par sockor, gummistövlar, regnjacka, mössa, tjocka vantar... ni fattar. Jävligt mycket kläder helt enkelt, och ändå fryser man.

När vi kom hem hade pappa och lillebror köpt en extern hårddisk till de två datorerna, så nu kommer vi förhoppningsvis vilja använda även den gamla. Visserligen är jag emot allt onödigt de passar på att köpa när vi är borta (i stil med stora widescreen[wide-screen x'D]-TVs och annat), men det här blir nog rätt bra.

Det gungar... Fan, det går typ vågor i vardagsrummet. Skumt. Jag är röd om kinderna =/ Fastän solen knappt har skinit något alls. Jag har ätit så sjukt mycket skräp de senaste tre dagarna! När man seglar gör man i princip inget annat än äter, man måste göra nånting för att fördriva tiden, och nu känns det som om jag inte kommer bli hungrig på en vecka igen... Vilket i och för sig är bra, för jag har inga planer på att äta något heller. Hej sallad och vatten ^_^ Det var i alla fall gott med kakor och godis igen - det var länge sen sist. Men inget mer nu!

Imorgon är det måndag. Äntligen! Jag har saknat så många :3 [16:16, jag tänker på er] ♥

Hoppas alla har haft en trevlig helg! Syns (förhoppningsvis) snart :] Pusselipussel ♥

Inga kommentarer: